Ο Σαζέμπ, που ήρθε στην Ελλάδα ως ασυνόδευτος ανήλικος, στερήθηκε το δικαίωμα στις εξετάσεις από μια αυθαίρετη και καταχρηστική βαθμολόγηση που έγινε εις βάρος του από έναν διδάσκοντα στο ΕΠΑΛ απ’ όπου αποφοίτησε
Aπίστευτη περιπέτεια βιώνει ένας 18χρονος από το Πακιστάν που ήρθε στην Ελλάδα ως ασυνόδευτος ανήλικος και τόλμησε να διεκδικήσει μια θέση στην ανώτατη εκπαίδευση μέσω των πανελλαδικών εξετάσεων. Δεν έπρεπε…
Πρόκειται για τον Σαζέμπ που τα τελευταία δύο χρόνια ζει σε δομή της κοινωνικής οργάνωσης «Αρσις» στη Θεσσαλονίκη και έχει την αγάπη και την υποστήριξη της ομάδας «Ανάδοχοι Εκπαιδευτικοί», οι οποίοι βοηθούν ασυνόδευτα παιδιά να ενταχθούν στο σχολείο. Η περιπέτειά του δεν μπορεί παρά να συγκλονίσει κάθε ευαίσθητο άνθρωπο. Ο Σαζέμπ έφτασε στην Ελλάδα ως ασυνόδευτος ανήλικος και ζήτησε άσυλο. Υστερα από τρία συνεχόμενα διδακτικά έτη ολοκλήρωσε φέτος τις δευτεροβάθμιες σπουδές του στο Επαγγελματικό Λύκειο (ΕΠΑΛ) και είναι υποψήφιος για τις πανελλαδικές εξετάσεις.
Την περασμένη Τρίτη, ο φιλομαθής 18χρονος μπήκε στην αίθουσα και άρχισε να γράφει το πρώτο του μάθημα, τα Νέα Ελληνικά. Επειτα από λίγη ώρα, όμως, με εντολή του περιφερειακού διευθυντή Εκπαίδευσης Κεντρικής Μακεδονίας απομακρύνθηκε από την αίθουσα, πριν προλάβει να ολοκληρώσει την εξέτασή του! Οπως του είπαν, «αποκλείεται»…
Ο αποκλεισμός του από το δικαίωμα συμμετοχής στις πανελλαδικές εξετάσεις οφείλεται σε μια αυθαίρετη και καταχρηστική βαθμολόγηση που έγινε εις βάρος του από έναν διδάσκοντα στο ΕΠΑΛ απ’ όπου αποφοίτησε! Σε ένα εργαστηριακό μάθημα ειδικότητας, ο βαθμός του έχει μεγάλη απόκλιση από τον μέσο όρο της βαθμολογίας που συγκεντρώνει στα υπόλοιπα μαθήματα. Συνέπεια αυτού είναι ο ασυνόδευτος ανήλικος να αποκλείεται από τις πανελλαδικές εξετάσεις, αφού για μισή μονάδα δεν συγκεντρώνει την απαιτούμενη βάση.
«Μη με γυρνάτε πίσω»
Ο ίδιος, μετά την εξέλιξη αυτή, γράφει ένα συγκινητικό γράμμα στον καθηγητή που αποδεικνύεται καθοριστικός για το μέλλον του: «Κύριε Π., έμαθα πως μου βάλατε 7 στο μάθημά σας και με αυτόν τον βαθμό δεν μπορώ να πάρω το πτυχίο μου. Κύριε Π., ήρθα εδώ από πολύ μακριά για να προσπαθήσω να έχω ένα καλύτερο μέλλον. Γι’ αυτόν τον λόγο, προσπάθησα πολύ, σε πολύ δύσκολες συνθήκες. Εμαθα την ελληνική γλώσσα, ολοκλήρωσα τρία χρόνια στο σχολείο και όλα αυτά έγιναν πραγματικά με πολύ κόπο. Το μόνο που ήθελα ήταν να τελειώσω το σχολείο και να μπω στο Πανεπιστήμιο για να κάνω περήφανους τους γονείς μου και για να έχω μια καλύτερη εργασία από τα χωράφια. Γι’ αυτά τα πράγματα προσπαθώ ακόμη και θα συνεχίσω να προσπαθώ. Εφτασα ένα βήμα από το τέλος. Σας παρακαλώ λοιπόν να δείξετε λίγη επιείκεια και κατανόηση της κατάστασής μου και να μου βάλετε έναν βαθμό παραπάνω ώστε να μπορέσω να συνεχίσω τη διαδρομή μου, μη με ξαναγυρίσετε στην αρχή της».
Δυστυχώς, ο εν λόγω καθηγητής, παρά την έκκληση τόσο του μαθητή όσο και των συναδέλφων του, δεν ανταποκρίθηκε. Σύμφωνα με πληροφορίες της «Εφ.Συν.», έχει από μέρες δηλώσει ασθένεια και δεν μπόρεσαν να επικοινωνήσουν μαζί του ούτε από την υπηρεσία του. Και κάπου εδώ το πράγμα παίρνει άλλη τροπή.
Ο φιλομαθής και επιμελής Σαζέμπ αναγκάζεται να στραφεί στον Συνήγορο του Πολίτη, αναφέροντας τα περιστατικά αποκλεισμού του από τις εξετάσεις. Το υπουργείο Παιδείας και οι αρμόδιες υπηρεσίες της Δευτεροβάθμιας Εκπαίδευσης έχουν επίσης ενημερωθεί για το θέμα. Ο 18χρονος προτίθεται ν’ απευθυνθεί και στον επίτροπο για τα Δικαιώματα του Ανθρώπου του Συμβουλίου της Ευρώπης, καθώς και σε κάθε άλλη αρμόδια εθνική ή ευρωπαϊκή δικαστική ή διοικητική αρχή, προς απόδοση της δικαιοσύνης.
Φυσικά, τα πράγματα θα μπορούσαν να είναι πολύ πιο απλά, αλλά κάποιοι φαίνεται ότι δεν το θέλουν. Θέλουν απλώς να φανεί ότι «ο κακός αλλοδαπός στρέφεται κατά της χώρας που τον φιλοξένησε», δηλαδή το γνωστό ρατσιστικό αφήγημα.
Ο Σαζέμπ στην πραγματικότητα ζητεί επειγόντως από τις αρχές να του αποδοθεί η βαθμολογία που δικαιούται και η οποία αυθαίρετα και καταχρηστικά του στερήθηκε από τον καθηγητή του, ώστε να μην αποκλειστεί από τη συμμετοχή του στις πανελλαδικές εξετάσεις. Επίσης, ζητά τη διερεύνηση των συγκεκριμένων συνθηκών, καθώς και των πραγματικών κινήτρων που οδήγησαν τον καθηγητή στην αυθαίρετη βαθμολόγησή του. Σημειώνουμε ότι οι επιδόσεις του μαθητή σε όλα τα μαθήματα είναι πάνω από τον μέσο όρο της τάξης του, ενώ η δραματική απόκλιση της βαθμολογίας του συγκεκριμένου καθηγητή κρίνεται αυθαίρετη από συναδέλφους του εκπαιδευτικούς.
«Ως εθελοντές δάσκαλοι στηρίζουμε την προσπάθεια του μαθητή για μόρφωση, για μια καλύτερη ζωή σε μια ανθρωπιστική κοινωνία. Υποστηρίζουμε κάθε παιδί που προσπαθεί να ενταχθεί στο εκπαιδευτικό μας σύστημα για να «προκόψει στα γράμματα». Τα ασυνόδευτα ανήλικα αποτελούν την πλέον ευάλωτη ομάδα παιδιών. Ο αποκλεισμός των παιδιών από το αγαθό της εκπαίδευσης τα οδηγεί μοιραία στο κοινωνικό περιθώριο», αναφέρουν στην «Εφημερίδα των Συντακτών» οι «Ανάδοχοι Εκπαιδευτικοί».
Η «Αρσις»
Η «Αρσις», που έχει στηρίξει επίσης τον 18χρονο, εξέδωσε ανακοίνωση στην οποία μεταξύ άλλων αναφέρει: «Η ισότητα των ευκαιριών στην εκπαίδευση -η διακηρυγμένη αρχή με καταγωγή από τον Διαφωτισμό και τη Γαλλική Επανάσταση- καταργείται στην πράξη από τις κοινωνικές ανισότητες στην πρόσβαση στο εκπαιδευτικό σύστημα, τις οποίες διεύρυνε η πανδημία, καθιστώντας σαφές ότι οι πρώτοι που πλήττονται είναι οι πλέον κοινωνικά ευάλωτοι: ανάμεσά τους οι ανήλικοι πρόσφυγες που πηγαίνουν σχολείο».
● «Να μη χάσει ο μαθητής το δικαίωμα στις πανελλαδικές εξετάσεις» είναι το ψήφισμα στην ηλεκτρονική πλατφόρμα Avaaz όπου συγκεντρώνονται υπογραφές για το δικαίωμα του Σαζέμπ να βαδίσει όρθιος.
Φωτεινή Μπακαδήμα: Ποιος ο λόγος αυτής της βαθμολογίας που δόθηκε στο μαθητή;
Η βουλευτής Β’ Πειραιά και Γραμματέας της ΚΟ του ΜέΡΑ25 Φωτεινή Μπακαδήμα κατέθεσε ερώτηση στην Υπουργό Παιδείας και Θρησκευμάτων αναφορικά με ένα ακόμα ένα περιστατικό αποκλεισμού των προσφύγων από το δικαίωμα στη μόρφωση.
Συγκεκριμένα, οι «Ανάδοχοι Εκπαιδευτικοί» καταγγέλλουν πως, μετά από «μια αυθαίρετη και καταχρηστική βαθμολόγηση καθηγητή σε ΕΠΑΛ της Θεσσαλονίκης», ασυνόδευτος πρόσφυγας, υποψήφιος στις πανελλήνιες εξετάσεις απομακρύνθηκε στις 16 Ιουνίου, με εντολή του Περιφερειακού Διευθυντή Εκπαίδευσης, από την αίθουσα των εξετάσεων ενώ ήδη είχε μπει στην αίθουσα και έγραφε το πρώτο του μάθημα, τα Νέα Ελληνικά.
Μάλιστα, οι «Ανάδοχοι Εκπαιδευτικοί» καλούν σε ψήφισμα συμπαράστασης ώστε ο μαθητής να μπορεί να συμμετέχει στις τελικές εξετάσεις, διεκδικώντας το μέλλον που ονειρεύεται. «Ένα ασυνόδευτο ανήλικο προσφυγόπουλο, ο μαθητής της Γ’ Λυκείου του Ημερήσιου ΕΠΑΛ Βασιλικών Θεσσαλονίκη, που διαμένει σε Δομή Φιλοξενίας, έχασε απρόσμενα το δικαίωμα συμμετοχής στις Πανελλήνιες εξετάσεις του Ιουνίου 2021. Το σχολείο αυτό στήριξε ιδιαίτερα το μαθητή του αλλά και όλα τα ασυνόδευτα παιδιά, με αποτέλεσμα φέτος να αποφοιτήσουν τρεις μαθητές. Θλιβερή εξαίρεση αποτέλεσε ένας και μόνο καθηγητής με τη χαμηλή βαθμολογία σε δύο εργαστηριακά μαθήματα, κατά μισή μόνο μονάδα κάτω από την απαιτούμενη βάση (7,5 αντί 8). Έτσι ένας πολύ καλός μαθητής αποκλείστηκε από τις Πανελλαδικές Εξετάσεις» τονίζει στο κάλεσμα η ομάδα εκπαιδευτικών.
Ο μαθητής είχε ήδη καταθέσει ένσταση για την αυθαίρετη βαθμολόγηση του στον Σύλλογο Διδασκόντων του σχολείου και έχει αναφέρει τον κίνδυνο αποκλεισμού του από τις εξετάσεις στον Συνήγορο του Πολίτη, με την απόφαση να εκκρεμεί, δεδομένου πως, όπως αναφέρουν τα ΜΜΕ ο συγκεκριμένος καθηγητής είναι σε άδεια ασθενείας. Για την υπόθεση αυτή ο μαθητής προτίθεται ν’ απευθυνθεί και προς τον Επίτροπο για τα Δικαιώματα του Ανθρώπου του Συμβουλίου της Ευρώπης, καθώς και προς κάθε άλλη αρμόδια εθνική ή ευρωπαϊκή δικαστική ή διοικητική αρχή, προς απόδοση της δικαιοσύνης, ζητώντας τη διερεύνηση των συγκεκριμένων συνθηκών, καθώς και των πραγματικών κινήτρων που οδήγησαν τον καθηγητή στην αυθαίρετη βαθμολόγησή του, αν δηλαδή επρόκειτο για κίνητρα ρατσιστικά.
«Η δραματική απόκλιση της βαθμολογίας του συγκεκριμένου καθηγητή κρίνεται αυθαίρετη, καθώς δεν αντιστοιχεί στην πραγματική επίδοση του μαθητή» σημειώνεται στην καταγγελία
των «Ανάδοχων Εκπαιδευτικών» που ως εθελοντές δάσκαλοι «στηρίζουν την προσπάθεια του μαθητή Α.Σ. για μόρφωση, για μια καλύτερη ζωή σε μια ανθρωπιστική κοινωνία».
Κατόπιν των παραπάνω και με δεδομένο πως ο αποκλεισμός των παιδιών από το αγαθό της εκπαίδευσης μοιραία συνεπάγεται κοινωνική περιθωριοποίηση, πόσο μάλλον για τα ασυνόδευτα προσφυγόπουλα που προσπαθούν να ενσωματωθούν στην ελληνική κοινωνία, μετέχοντας στην παιδεία και τον πολιτισμό της χώρας μας, η κα Φωτεινή Μπακαδήμα κατέθεσε ερώτηση προς την Υπουργό Παιδείας και Θρησκευμάτων προκειμένου να πληροφορηθεί αν είναι ενήμερη για το συγκεκριμένο περιστατικό, ζητώντας ενδελεχή ενημέρωση για το τι ακριβώς συμβαίνει με την περίπτωση του μαθητή του ΕΠΑΛ Βασιλικών Θεσσαλονίκης και για ποιο λόγο απομακρύνθηκε ο συγκεκριμένος μαθητής από τις Πανελλήνιες και μάλιστα ενώ είχε μπει στην αίθουσα για να δώσει εξετάσεις, γεγονός που είναι από μόνο του εντελώς αντιπαιδαγωγικό.
Ακολούθως, η κα Μπακαδήμα έθεσε τα εξής ερωτήματα στην Υπουργό, αναμένοντας την άμεση απάντησή τους:
- Ποιες άμεσες ενέργειες θα γίνουν ώστε να εξεταστεί ο μαθητής στα 2 αυτά μαθήματα από άλλο καθηγητή και να βαθμολογηθεί εκ νέου, δεδομένου μάλιστα πως ο υπεύθυνος καθηγητής, όπως ενημερωνόμαστε, δήλωσε ασθένεια και δεν ανταποκρίνεται στις κλήσεις, την ίδια στιγμή που διακυβεύεται το μέλλον ενός παιδιού;
- Ποιος ο λόγος αυτής της βαθμολογίας που δόθηκε στο μαθητή, δεδομένου πως είναι κοινή πρακτική σε όλα τα σχολεία πως σε μη βασικά μαθήματα, ακόμα και αν κάποιος επιμελής μαθητής βρεθεί σε άσχημη μέρα και δεν γράψει καλά, υπάρχει κατανόηση και δεν στερούν από μαθητές τη δυνατότητα να συνεχίσουν τις σπουδές τους, λαμβάνοντας μέρος στις πανελλαδικές εξετάσεις;
- Ποιες άμεσες ενέργειες θα γίνουν ώστε να μπορέσει ο μαθητής να δώσει πανελλήνιες το Σεπτέμβριο, οπότε και προβλέπεται να δώσουν και όσοι μαθητές αρρωστήσουν;